МКЦК позива државе да тумаче правила како би осигурале адекватну заштиту за цивиле и цивилну инфраструктуру, ИКТ системе и податке

Изјава Међународног комитета Црвеног крста коју је дала Вероник Кристи, виша саветница за контролу наоружања — 15. децембар 2021.

Господине председавајући, екселенције, поштовани делегати,

Међународни комитет Црвеног крста (МКЦК) је захвалан на прилици да учествује у новој отвореној радној групи (OEWG) за безбедност и коришћење информационих и комуникационих технологија. Надамо се да ће ова радна група градити на значајним извештајима које су усвојили OEWG и GGE раније ове године.

Пошто је ово први званични састанак OEWG, желели бисмо да истакнемо две тачке како бисмо уоквирили дискусију, а затим да одговоримо на нека од питања која сте, господине председавајући, поставили делегацијама.

Наша прва поента је да дискусије о међународном праву у овој OEWG треба да буду утемељене и да имају за циљ да се позабаве данашњом реалношћу. Део ове реалности је да, како се друштва дигитализују, тако се дигитализују и оружани сукоби. Раније ове године, OEWG и GGE су препознали да „неки број држава развија ИКТ способности у војне сврхе и да „употреба ИКТ у будућим сукобима између држава постаје све вероватнија“.

Овакав развој војних способности представља нове и додатне претње за цивилно становништво. Данас је добро познато да су сајбер операције против критичне цивилне инфраструктуре изазвале значајну економску штету, поремећај у друштвима и напетост међу државама. Коначни извештај OEWG даље признаје да сајбер операције против критичне инфраструктуре ризикују да имају „потенцијално разорне хуманитарне последице“.

У светлу развојања војних способности и стварног ризика од штете по цивилно становништво, OEWG би требало да ради на заједничком разумевању како међународно право штити људе и друштва од штете изазване употребом ИКТ током оружаног сукоба.

У том погледу, наша друга тачка је да ова нова OEWG треба да се руководи важним напретком који је постигнут у оквиру УН током протеклих година.

МКЦК би посебно желео да истакне позивање на међународно хуманитарно право у извештају Групе владиних експерата (Group of Governmental Experts), у којем се наводи да се „међународно хуманитарно право примењује само у ситуацијама оружаног сукоба“ и подсећа на „утврђене међународноправне принципе укључујући, где је применљиво , принципе хуманости, неопходности, пропорционалности и дистинкције“. Важно је да је Група подвукла да „подсећање на ове принципе никако не легитимише нити подстиче сукоб”.

Овакав развој војних способности представља нове и додатне претње за цивилно становништво. Данас је добро познато да су сајбер операције против критичне цивилне инфраструктуре изазвале значајну економску штету, поремећај у друштвима и напетости међу државама. Коначни извештај OEWG даље препознаје да сајбер операције против критичне инфраструктуре ризикују да имају „потенцијално разорне хуманитарне последице“.

У светлу ових развојних војних способности и стварног ризика од штете по цивилно становништво, OEWG би требало да ради на заједничком разумевању како међународно право штити људе и друштва од штете изазване употребом ИКТ током оружаног сукоба.

У том погледу, наша друга тачка је да ова нова OEWG треба да се руководи важним напретком који је постигнут у контексту УН током протеклих година. МКЦК би посебно желео да истакне позивање на међународно хуманитарно право у извештају Групе владиних експерата, у којем се наводи да се „међународно хуманитарно право примењује само у ситуацијама оружаног сукоба“ и подсећа на „утврђене међународоправне принципе укључујући, где је применљиво, принципе хуманости, неопходности, пропорционалности и дистинкције“. Важно је да је група подвукла да „подсећање на ове принципе никако не легитимише нити подстиче сукоб”.

Господине председавајући, додатно сте питали која специфична правила и принципи међународног права који се примењују на коришћење ИКТ од стране држава заслужују даље проучавање. Као што је наглашено у резимеу дискусија OEWG амбасадора Лаубера иу извештају GGE, постоји потреба за даљим проучавањем „како и када“ се принципи међународног хуманитарног права примењују на коришћење ИКТ од стране држава.

МКЦК се у потпуности слаже са овим закључком. По нашем мишљењу, развијање заједничког разумевања о томе како и када се међународно хуманитарно право примењује на сајбер операције током оружаних сукоба, и размена праксе о томе како операционализовати ова правна ограничења, од суштинског је значаја за заштиту цивилног становништва.

Штавише, разумевање ограничења које друге државе поштују у својим сајбер операцијама може бити важна мера за изградњу поверења. У том погледу, основна правила међународног хуманитарног права пружају низ јасних црвених линија. На пример,

  • Директни напади на цивилне објекте су забрањени, укључујући и употребу сајбер средстава или метода ратовања;

  • Забрањени су неселективни напади, укључујући, на пример, коришћење сајбер алата који се шире и наносе штету неселективно;

  • Медицинске услуге морају бити заштићене и поштоване, укључујући и када се изводе сајбер операције.

У исто време, МКЦК признаје да постоје и друга питања која треба даље проучавати. Док су постојећа правила међународног хуманитарног права камен темељац заштите цивила, инфраструктуре и друштава од дигиталних ризика, потребно је појашњење, на пример, о томе како треба разумети појам цивилних објеката у дигитализованом свету.

У студији о томе како и када се међународно хуманитарно право примењује током оружаних сукоба, МКЦК позива државе да тумаче – и примењују – постојећа правила на начин који обезбеђује адекватну и довољну заштиту за цивиле и цивилну инфраструктуру, ИКТ системе и податке у нашим све више дигитализованим друштвима.

На крају, господине председавајући, питали сте се о потребама изградње капацитета у области међународног права. ИКТ окружење се мења великом брзином, што за све нас представља изазов да пратимо технолошки, правни, политички и војни развој.

МКЦК жели да допринесе овој отвореној радног групи својом техничком и правном експертизом о питањима која се односе на коришћење сајбер операција током оружаног сукоба, а такође смо доступни за билатералне разговоре са заинтересованим делегацијама или регионалним групама.

Хвала вам.

Саопштење Међународног комитета Црвеног крста доступно је ОВДЕ.